Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem se obnažila s Obnaženou Paříží

Léto přichází. Jak se to pozná? Můj tatínek z nohou nesezuje arabky (podivné kožené sandály, které nosí od prvního slunečního paprsku až do padajícího sněhu, co si pamatuji), moje maminka sedí, téměř kdykoliv jí telefonuji, na kole, a všechny dámy v okolí sundávají punčochy a zkracují sukně. A já? Já čtu za chůze.

čtení za chůze

Zbožňuju ten pocit, kdy se za mnou všichni lidé otáčí a diví se, že ačkoliv koukám do knihy, zvládnu přeskočit kaluž, vyhnout se patníku nebo v pohodě vyšlápnout eskalátory. Léta praxe, dámy a pánové (a vyvinuté periferní vidění, které je, jak je mnoha výzkumy podloženo, mnohem výraznější, než u pánských protějšků). Ať mám let praxe kolikkoliv, ve sněhových břečkách a za hnusného vlhkého počasí se za chůze číst opravdu nedá. Stránky knih se neúprosně kroutí, máte mokré ponožky a neustále na Vás padá ze střech sníh. To je také důvod, proč v zimě přečtu asi pětkrát méně knih, než v létě (pražské metro jezdí příliš rychle a já zapomínám, začtena do knihy, vystupovat v cílové stanici).

I přes léta praxe, někdy se, za chůze začtena do napínavé kapitoly, dostanu do podivných situací. Tak za prvé: i přes vyvinuté periferní vidění vůbec nevím, co se děje nade mnou. Když tedy někde opravují střechu a na chodníku není upozornění, hrozí, že na mě spadne lžíce s maltou. Za druhé: pokud máte velkou fantasii – a ta mně rozhodně nechybí – neposloucháte okolí, protože si představujete v knize všechny důležité zvuky. Například teď čtu „Obnaženou Paříž“ od Stephena Clarka, který již za pár dní zavítá do českých luhů a hájů. Paříž dokáže popisovat tak barvitě, že slyším všechno štěbetání, cinkání skleniček, zvuk přijíždějícího metra… dokonce i cítím vůni palačinek z mé oblíbené Creperie na Rue Mouffetard. Zapříčiňuje to nejen to, že mám neustále hlad, ale také to, že neslyším dění kolem sebe – povídání si lidí, štěkání psa ani zacinkání tramvaje… což může zapříčinit zamračený pohled pouličního prodejce, kousnutí nebo také to, že mě přejede tramvaj. Párkrát už jsem měla na mále. Lidé si pak ťukají na čelo a slyším nadávky typu „blbá koza, co si čte, když přechází cestu?!“ Mají recht. Ale pořád lepší, než kdybych si psala smsku, což je k vidění přeci jen častěji. No ne?

Ale podivná situace, do které jsem se dostala v pátek, mě přeci jen malinko vykolejila. Vraťme se na začátek. Jak že se to pozná, že začíná léto? Táta – arabky, máma – kolo, holky – punčochy a sukně. A jsme u toho. Já totiž v létě nejenom že čtu, ale taky zkracuju. Rukávy, sukně, mnohdy vlasy... Jako v Postřižinách. No a v pátek, když bylo tak krásně, jsem si po roce oblékla letní propínací béžové šaty nad kolena. Jsou celopropínací, takže při rychlé chůzi se občas stane, že se mi rozepne poslední knoflíček, což celkem ničemu nevadí. Trochu se protáhne rozparek, ale šaty nejsou natolik krátké, aby to bylo nebezpečné. Jenže, to se nesmí potkat rychlá chůze, čtení, eskalátory a šílený fučák v metru. A tak si tak jdu… v rukou knihu hlásající jasně viditelný nápis „Obnažená Paříž“, začtená a nevšímající si toho, co se děje kolem mne, ale ani na mne, v metru velký vítr a povolené dírky u knoflíčků. Najednou cítím, že mi je zima až podezřele vysoko na nohou, kouknu dolů a ups!: šaty až do pasu rozepnuté a vítr je rozfoukává všude, jen ne tam, kde by zakrývaly moje puntíkaté kalhotky. Rychle zapnout, říkám si a stydím se rozhlédnout, doufaje, že nikdo nekouká. A v tom nějaký sympatický dědula, jedoucí na eskalátoru proti mně, křičí tak, aby to všichni ti spěchající do práce slyšeli: „Jé, to je sranda! Támhle jede obnažená slečna s Obnaženou Paříží!“

Obnažená neobnažená, vážně mě to rozesmálo. A věřím, že ty, co si stačili něčeho povšimnout a dát si jedna a jedna dohromady, taky.

Miluju čtení za chůze. Přináší krásné zážitky a spoustu dovedností. Ostatně, jak jinak bych se naučila skákat přes kaluže poslepu.

Autor: Gabriela Sedláčková | středa 1.5.2013 13:17 | karma článku: 19,26 | přečteno: 1398x
  • Další články autora

Gabriela Sedláčková

Z deníku podnikatelky: Ach ty ochranné svazy autorské

... aneb jedna trochu "Švejkovská" o tom, jak udělal stát z dalšího slušného občana alkoholika a jak já zase zaplatím o pár tisíc víc.

28.9.2018 v 13:28 | Karma: 31,89 | Přečteno: 1447x | Diskuse| Společnost

Gabriela Sedláčková

Bludný kruh fake news

Je boj proti fakenews opravdu vždy bojem proti lži? Nebo jde leckdy o boj proti tomu, s čím nesouhlasíme?!

8.9.2018 v 20:08 | Karma: 38,36 | Přečteno: 1711x | Diskuse| Média

Gabriela Sedláčková

Glo(hu)sa na provázku: Píšťalky jako násilí?

Proč by měli v Bohnicích rozšířit pavilon pro léčbu rozdvojení osobnosti? Protože mám pocit, že právě k tomu jsme od "dvojího metru" došli.

27.5.2018 v 22:59 | Karma: 35,42 | Přečteno: 1247x | Diskuse| Brno

Gabriela Sedláčková

U nás na Žižkově vládne stará dobrá ODS. A u vás?

... aneb jak nám na Žižkově znárodnili farmářské trhy, já jsem prohrála bitvu, ale napeču buchty a jedu dál

14.2.2017 v 15:45 | Karma: 33,12 | Přečteno: 1732x | Diskuse| Politika

Gabriela Sedláčková

Jak jsem se stala pravicovou aktivistkou

Jsem pravicový konzervativec a stala jsem se aktivistkou. A to mi to ještě před pár dny připadalo jako naprostý nonsens.

22.1.2017 v 18:33 | Karma: 42,25 | Přečteno: 5260x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Riziko požárů platí až do čtvrtka. Pálení čarodějnic zkomplikuje i vítr

30. dubna 2024  9:49,  aktualizováno  10:36

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) prodloužil výstrahu varující před nebezpečím vzniku požárů...

Kandidát na ministra za TOP 09 Tuleja vedl univerzitu, dohlíží i na OKD

30. dubna 2024  10:24

Novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace se má stát Pavel Tuleja, který ve vládě nahradí Helenu...

Rusové při smrtícím útoku na Oděsu zničili i „zámek Harryho Pottera“

30. dubna 2024  10:15

Sledujeme online Na pět vzrostl počet obětí pondělního ruského útoku na jihoukrajinskou Oděsu, jeden ze 32 zraněných...

Předsednictvo TOP 09 podpořilo Tuleju. Pozice ve vládě ho zajímá

30. dubna 2024  6:02,  aktualizováno  10:15

Novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace se má stát prorektor Slezské univerzity v Opavě pro...

  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2662x
Jsem koordinátorkou o.p.s. Celé Česko čte dětem a jako každý správný pohádkář trochu přeháním. Jsem vedoucí žižkovského baru za závěsem Bar Behind the Curtain a každý den si čtu a piju. Především jsem ale dcerou, vnučkou, sestrou, partnerkou, sestřenicí, vlastnicí... a miluji svou rodinu.