Jak jsem se obnažila s Obnaženou Paříží

1. 05. 2013 13:17:08
Léto přichází. Jak se to pozná? Můj tatínek z nohou nesezuje arabky (podivné kožené sandály, které nosí od prvního slunečního paprsku až do padajícího sněhu, co si pamatuji), moje maminka sedí, téměř kdykoliv jí telefonuji, na kole, a všechny dámy v okolí sundávají punčochy a zkracují sukně. A já? Já čtu za chůze.
čtení za chůze
čtení za chůze

Zbožňuju ten pocit, kdy se za mnou všichni lidé otáčí a diví se, že ačkoliv koukám do knihy, zvládnu přeskočit kaluž, vyhnout se patníku nebo v pohodě vyšlápnout eskalátory. Léta praxe, dámy a pánové (a vyvinuté periferní vidění, které je, jak je mnoha výzkumy podloženo, mnohem výraznější, než u pánských protějšků). Ať mám let praxe kolikkoliv, ve sněhových břečkách a za hnusného vlhkého počasí se za chůze číst opravdu nedá. Stránky knih se neúprosně kroutí, máte mokré ponožky a neustále na Vás padá ze střech sníh. To je také důvod, proč v zimě přečtu asi pětkrát méně knih, než v létě (pražské metro jezdí příliš rychle a já zapomínám, začtena do knihy, vystupovat v cílové stanici).

I přes léta praxe, někdy se, za chůze začtena do napínavé kapitoly, dostanu do podivných situací. Tak za prvé: i přes vyvinuté periferní vidění vůbec nevím, co se děje nade mnou. Když tedy někde opravují střechu a na chodníku není upozornění, hrozí, že na mě spadne lžíce s maltou. Za druhé: pokud máte velkou fantasii – a ta mně rozhodně nechybí – neposloucháte okolí, protože si představujete v knize všechny důležité zvuky. Například teď čtu „Obnaženou Paříž“ od Stephena Clarka, který již za pár dní zavítá do českých luhů a hájů. Paříž dokáže popisovat tak barvitě, že slyším všechno štěbetání, cinkání skleniček, zvuk přijíždějícího metra... dokonce i cítím vůni palačinek z mé oblíbené Creperie na Rue Mouffetard. Zapříčiňuje to nejen to, že mám neustále hlad, ale také to, že neslyším dění kolem sebe – povídání si lidí, štěkání psa ani zacinkání tramvaje... což může zapříčinit zamračený pohled pouličního prodejce, kousnutí nebo také to, že mě přejede tramvaj. Párkrát už jsem měla na mále. Lidé si pak ťukají na čelo a slyším nadávky typu „blbá koza, co si čte, když přechází cestu?!“ Mají recht. Ale pořád lepší, než kdybych si psala smsku, což je k vidění přeci jen častěji. No ne?

Ale podivná situace, do které jsem se dostala v pátek, mě přeci jen malinko vykolejila. Vraťme se na začátek. Jak že se to pozná, že začíná léto? Táta – arabky, máma – kolo, holky – punčochy a sukně. A jsme u toho. Já totiž v létě nejenom že čtu, ale taky zkracuju. Rukávy, sukně, mnohdy vlasy... Jako v Postřižinách. No a v pátek, když bylo tak krásně, jsem si po roce oblékla letní propínací béžové šaty nad kolena. Jsou celopropínací, takže při rychlé chůzi se občas stane, že se mi rozepne poslední knoflíček, což celkem ničemu nevadí. Trochu se protáhne rozparek, ale šaty nejsou natolik krátké, aby to bylo nebezpečné. Jenže, to se nesmí potkat rychlá chůze, čtení, eskalátory a šílený fučák v metru. A tak si tak jdu... v rukou knihu hlásající jasně viditelný nápis „Obnažená Paříž“, začtená a nevšímající si toho, co se děje kolem mne, ale ani na mne, v metru velký vítr a povolené dírky u knoflíčků. Najednou cítím, že mi je zima až podezřele vysoko na nohou, kouknu dolů a ups!: šaty až do pasu rozepnuté a vítr je rozfoukává všude, jen ne tam, kde by zakrývaly moje puntíkaté kalhotky. Rychle zapnout, říkám si a stydím se rozhlédnout, doufaje, že nikdo nekouká. A v tom nějaký sympatický dědula, jedoucí na eskalátoru proti mně, křičí tak, aby to všichni ti spěchající do práce slyšeli: „Jé, to je sranda! Támhle jede obnažená slečna s Obnaženou Paříží!“

Obnažená neobnažená, vážně mě to rozesmálo. A věřím, že ty, co si stačili něčeho povšimnout a dát si jedna a jedna dohromady, taky.

Miluju čtení za chůze. Přináší krásné zážitky a spoustu dovedností. Ostatně, jak jinak bych se naučila skákat přes kaluže poslepu.

Autor: Gabriela Sedláčková | středa 1.5.2013 13:17 | karma článku: 19.26 | přečteno: 1396x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 23.03 | Přečteno: 373 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.14 | Přečteno: 294 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.77 | Přečteno: 513 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2595

Jsem koordinátorkou o.p.s. Celé Česko čte dětem a jako každý správný pohádkář trochu přeháním. Jsem vedoucí žižkovského baru za závěsem Bar Behind the Curtain a každý den si čtu a piju. Především jsem ale dcerou, vnučkou, sestrou, partnerkou, sestřenicí, vlastnicí... a miluji svou rodinu.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...