Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopisy nebo nedopisy?

Potřebuji nutně znát pravdu: dělají druhým moje dopisy a pohlednice radost nebo je spíše otravují? Protože jestli z nich neplyne příval nespoutané radosti, pak jejich psaní není radostnou chvílí ani pro mne.

 

Seděla jsem u babiččina obývákového stolu a psala dopis. Klasický dopis, psaný perem a rukou, na bílý nelinkovaný papír, pro někoho, komu jsem chtěla vyjádřit pár emocí a pocitů a sms zprávy nebo facebook statusy, plné zkratek, smajlíků a podobných nesmyslů, mi pro to nepřišly ideální.

„Co to děláš?“, zeptala se mě pětiletá sestřenice. „Píšu dopis“, odpovídám samozřejmě, protože pro mne to je relativně obvyklá činnost. „A komu a proč?“, ptá se zvídavě dál. „Jednomu kamarádovi, protože mu chci něco říct.“ „Hm. A proč mu to neřekneš osobně?“, dodává. Zamýšlím se… „No, protože dopis mu udělá radost a zdůrazní, jak je pro mě náš vztah důležitý… jak jsem si dala tu práci s tím mu to napsat…“, zarážím se sama nad svými slovy. Nebo ne?!

Píšu dopisy. Ne často, občas. Asi jednou měsíčně. Přibližně jednou týdně posílám pohledy, jen tak, někomu pro radost. Bráškovi, sestřenici, mamince, kamarádce… většinou s krátkým vzkazem navazujícím na to, co jsme spolu hezkého prožili. Píšu a posílám je s radostí. Zbožňuju ten pocit, kdy vybírám obrázek na pohlednici ve vztahu k tomu, komu je určena, baví mě vymýšlet rýmy nebo hledat citáty, které na pohlednici napíšu, s chutí „olízávám“ známku a s úžasem pohled vhazuju do schránky. Ten adrenalin, že už ho nemůžete vytáhnout a vzít zpět, znáte to? To mi vydrželo z dob, kdy jsem posílala anonymní valentýnky v mých patnácti letech Pepovi (ano, Pepo, byla jsem to já!).

Jenže po celou dobu žiju v domnění, že tím dělám radost druhým. Ale je tomu opravdu tak? Nebo dělám v dnešní době psaním a posíláním pohledů a dopisů radost pouze sobě samé?

Víte, za poslední rok jsem napsala třeba 20 dopisů. Strávila jsem nad nimi hodiny, možná dny. Ne, že by to nebyly krásně strávené hodiny, ale byly strávené užitečně? Neměla jsem si raději číst nebo něco zajímavého tvořit? Za ten poslední rok mi NIKDO NIKDY na dopis neodpověděl. Pokud ano, pak na Facebooku.

Za poslední rok jsem poslala asi 100 pohledů. Dostalo se mi pěti poděkování. Dvě byla učiněna přes Facebook, jedno e-mailem, kamarádka mi poděkovala telefonicky a další kamarádka osobně, když jsme se potkaly na kávě. Kolik mně přišlo pohlednic? Jedna. Od maminky z Berlína.

Neočekávám, že se mi pohlednice vrátí, ani neočekávám díky. Jen potřebuju nutně znát pravdu: dělají druhým moje dopisy a pohlednice radost nebo je spíše otravují? Protože jestli z nich neplyne příval nespoutané radosti a vášně, pak jejich psaní není radostnou chvílí ani pro mne.

Ale třeba čtení knížek ano, takže: nemám si jít raději číst?

(A i když je tohle asi nejblbější a slohově nejméně propracovaná úvaha, kterou jsem kdy vyplodila, je pro mě opravdu důležitá.) :)

Autor: Gabriela Sedláčková | pátek 5.4.2013 23:05 | karma článku: 12,73 | přečteno: 628x
  • Další články autora

Gabriela Sedláčková

Z deníku podnikatelky: Ach ty ochranné svazy autorské

... aneb jedna trochu "Švejkovská" o tom, jak udělal stát z dalšího slušného občana alkoholika a jak já zase zaplatím o pár tisíc víc.

28.9.2018 v 13:28 | Karma: 31,89 | Přečteno: 1447x | Diskuse| Společnost

Gabriela Sedláčková

Bludný kruh fake news

Je boj proti fakenews opravdu vždy bojem proti lži? Nebo jde leckdy o boj proti tomu, s čím nesouhlasíme?!

8.9.2018 v 20:08 | Karma: 38,36 | Přečteno: 1710x | Diskuse| Média

Gabriela Sedláčková

Glo(hu)sa na provázku: Píšťalky jako násilí?

Proč by měli v Bohnicích rozšířit pavilon pro léčbu rozdvojení osobnosti? Protože mám pocit, že právě k tomu jsme od "dvojího metru" došli.

27.5.2018 v 22:59 | Karma: 35,42 | Přečteno: 1247x | Diskuse| Brno

Gabriela Sedláčková

U nás na Žižkově vládne stará dobrá ODS. A u vás?

... aneb jak nám na Žižkově znárodnili farmářské trhy, já jsem prohrála bitvu, ale napeču buchty a jedu dál

14.2.2017 v 15:45 | Karma: 33,12 | Přečteno: 1732x | Diskuse| Politika

Gabriela Sedláčková

Jak jsem se stala pravicovou aktivistkou

Jsem pravicový konzervativec a stala jsem se aktivistkou. A to mi to ještě před pár dny připadalo jako naprostý nonsens.

22.1.2017 v 18:33 | Karma: 42,25 | Přečteno: 5260x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2662x
Jsem koordinátorkou o.p.s. Celé Česko čte dětem a jako každý správný pohádkář trochu přeháním. Jsem vedoucí žižkovského baru za závěsem Bar Behind the Curtain a každý den si čtu a piju. Především jsem ale dcerou, vnučkou, sestrou, partnerkou, sestřenicí, vlastnicí... a miluji svou rodinu.