Kubaštovy poklady

14. 09. 2011 9:12:13
... aneb chlouba úspěšným lovem. Mé koníčky bývají často časově omezené. Umím se se svými hobby rozloučit stejně tak rychle, jako jim přijít na chuť. Kdysi jsem sbírala známky. Starala se o "žížalí farmu", každé ráno v šest hodin si šla zaběhat, kradla v hospodách pivní podtácky...

Však je jen jeden koníček, který mi vydržel. A troufám si říct, že vydrží navždy. Lovit v knihkupectvích a antikvariátech. Neznám hezčího pocitu (no dobře, něco se tomu možná vyrovná), než stát před regálem plným knižních skvostů a prohlížet si jeden za druhým. Pozorovat (nebo jinými smysly zjišťovat) individualitu knihy je stejně tak krásné - a mnohdy krásnější - jako vnímat individualitu člověka. Písmo, barvu stránek, přebal, vůni, ilustrace...

A čím víc přibývají moje léta, tím víc tíhnu ke vzpomínkám. A tak se v poslední době mým cílem stávají především pulty s dětskou literaturou.

Je až neuvěřitelné, kolik knih se mi jako malému děvčeti muselo dostat do ruky. Téměř každý den mě totiž překvapí knížka, díky níž mi srdce zaplesá, jež mi přinese spoustu dalších vzpomínek a emocí.

A nedávno padl můj zrak na zvláštní leporela, která mají někde v dávných vzpomínkách nezanedbatelné místo. Leporela Vojtěcha Kubašty.

Tenkrát, když jsem se jako dítě rozplývala nad interaktivitou pohádkových knížek rozložitelných do trojrozměrné podoby, mě nenapadlo ptát se: kdo má tohle na svědomí? Však dnes si kladu jiné otázky a o ilustrátorovi Kubaštovi jsem musela vědět víc.

Vojtěcha Kubaštu a jeho prostorové papírové vystřihovánky, pohádkové knížky nebo třeba jen obrázky a trojrozměrné betlémy si neužily všechny generace. Komunistický režim zařídil, aby se jeho díla vydávala v západní cizině a nám tak přinášela devizi.

V naší domácnosti přesto měly knihy s Kubaštovými ilustracemi své místo a zpříjemňovaly mi dny.

Ale jak už se tak někdy stává, rodinný poklad zmizel neznámo kam, a tak jsem v poslední době Kubaštu zatím pouze okukovala v antikvariátech. (A podivovala se vysokým cenám okolo pětiset a více korun, ačkoliv údaj na přebalu hlásal Cena Kčs 10,-).

Ale jak už jsem zmínila v úvodu, "lovit" je mým koníčkem. A tak se mi podařilo ulovit dětskou knihu Malý domeček - plný koleček. Knihu říkanek od Marie Šindelářové - Voříškové, kterou doplňují krásné ilustrace Vojtěcha Kubašty. Knížka má na první stránce kulatý výřez, za nímž se skýtají hodiny s opravdovými čísly a opravdovými ručičkami, jimiž můžeme točit, jak je libo. A tak každá další strana přináší novou říkanku, nový příběh a nové hodiny! A samozřejmě je na každé straně jiný čas. Protože na jedné přichází žák pozdě do vyučovací hodiny, na druhé skotačí děti v odpoledni na hřišti a na další malí sourozenci tvrdě spí...

Nevěřili byste, jak dlouho jsem vydržela točit hodinovými ručičkami a prohlížet si Kubaštovy obrázky.

Autor: Gabriela Sedláčková | středa 14.9.2011 9:12 | karma článku: 8.83 | přečteno: 699x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 6.49 | Přečteno: 179 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.27 | Přečteno: 307 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 345 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2595

Jsem koordinátorkou o.p.s. Celé Česko čte dětem a jako každý správný pohádkář trochu přeháním. Jsem vedoucí žižkovského baru za závěsem Bar Behind the Curtain a každý den si čtu a piju. Především jsem ale dcerou, vnučkou, sestrou, partnerkou, sestřenicí, vlastnicí... a miluji svou rodinu.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...