Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Být tak baletkou

Všichni máme přání. Přání nevyslovená a přání vyslovená. Je mezi nimi velký rozdíl. Ta vyslovená přání jsou totiž (alespoň u mne) splnitelná, ta nevyslovená, to jsou jen sny. Takové ty "kdybych měla Arabelin prsten, přála bych si..." Světový mír, aby celá moje rodina byla zdravá, abych nikdy nezestárla, přečíst všechny knihy na světě, mít velkou vilu, psa, bazén, džíp a hodinky s vodotryskem a tak dále...

Láhev s baletkou

Buď je nahlas vyslovíme s ironickým podtónem a předpokladem, že všichni kolem tuší, že jsme natolik rozumní a zdraví, že ve splnění našich snů ani nedoufáme. A nebo je nevyslovíme vůbec, protože bychom upozornili na naše slabosti.

Když jsem byla malá a myslela si, že jsem příšerně tlustá, vždycky jsem si říkala: "Mít tak Arabelin prsten, chtěla bych být vysoká a štíhlá." Nikdy bych to ale nevyslovila nahlas, protože pak by si lidé bývali byli všimli, že jsem "tlustá". (Vidět fotky z mého dětsví, asi byste mi vrazili rovnou facku - a já sobě taky, věřte mi.) A stejně tak jsem nikdy nahlas nevyslovila "přála bych si být baletkou!" Protože to by si potom mohli všichni povšimnout, že: nemám postavu jako proutek, neumím ani stát na špičkách, natož tančit. Jsem kopyto a neumím se ladně pohybovat, nemám hudební sluch...

Proč jsem se tedy rozhodla mé tajné přání vyslovit nyní? Protože jsem tak trochu dospěla. Takže už vím, že fajn je mít se aspoň trochu rád. No a hlavně už mám dospělácké životní cíle! Tedy můj cíl stát se baletkou jsem zaměnila za něco reálnějšího: okrást Arabelu!

No, ale teď už k věci. Jak jsem dospěla k přání být baletkou? To bylo tak:

Měla jsem prababičku. Ba dokonce jsem měla čtyři prababičky, ale jen jedna z nich může hrát v mém dnešním příběhu hlavní (vlastně spíš vedlejší) roli. Prababička Lutínská. (Nejmenovala se Lutínská, ale velké L zde přísluší, jelikož já dodnes nevím, jak se moje prababičky z tátovy strany jmenovaly. Jedna bydlela v Hablově a ta druhá v Lutíně, a tak pro mne prostě zůstanou navždy prababičkami Hablovskou a Lutínskou.) A tato prababička Lutínská bydlela v lutínském (zde malé l již patří) domově důchodců. Zde jsme ji navštěvovali. Ne příliš často, však o to víc jsem se na každou návštěvu prababičky těšila. Babi Lutínská byla dáma. Pamatuji si ji starou, se spoustou vrásek v obličeji, ale s krásnými stříbřitými vlasy, mající dlouhé štíhlé prsty na rukou a baletku (ano, konečně vstupuje na scénu postava v hlavní roli).

Prababička Lutínská totiž vlastnila ten nejpokladovatější poklad světa. Starou láhev od likéru Bols, v níž bydlela malá baletka. Nádherná dáma se zlatým korzetem a červenou sukní vypadající jako květ vlčího máku. S černými vyčesanými vlasy a figurou jako proutek. Babička, ačkoliv jí již dělalo potíž postavit se na těžké nohy, při každé mojí návštěvě vstala a podala z vysoké skříně zmiňovanou láhev. Položila ji na stůl, natáhla klíček a...

Rozezněla se ta nejkrásnější melodie, kterou nikdy nezapomenu a malá baletka se roztančila. Tančila nám všem pro radost. Nejen moje a sestřiny kukadla z ní nespustily oči, mnohdy se ani táta s mámou nemohli odtrhnout. A při každém odchodu z domova důchodců v mých očích zaplanul stesk. Po babičce a baletce.

Jednoho dne prababička Lutínská zemřela. Nevzpomínám si na to, jak ani proč. Snad stářím, snad s úsměvem na rtech. V mých očích zůstala nezměněná. Se stříbrnými vlasy, dlouhými prsty na rukou, usměvavými rty. V pozadí hravá známá melodie a točí se malá baletka.

Často obcházím bazary a antikvariáty a doufám, že narazím na láhev od likéru Bols s ballerinou uvnitř. A tak, moji milí, přidávám prosbu. Taky obcházíte antiky? Pokud ano, mrkněte sem tam i na regály s lahvemi... A když někde uvidíte malou baletku, jsem na mailu. Co z toho? Uděláte radost holce, co se nikdy nestane baletkou (tedy pokud se nespolčí s Rumburakem a nevymyslí zapeklitý plán, jak okrást Arabelu).

(Že to je málo? No dobře, tak v případě úspěšnosti při hledání mé staré dobré známé baletky u mě i máte večeři.)

Autor: Gabriela Sedláčková | úterý 19.7.2011 9:09 | karma článku: 15,99 | přečteno: 2704x
  • Další články autora

Gabriela Sedláčková

Z deníku podnikatelky: Ach ty ochranné svazy autorské

... aneb jedna trochu "Švejkovská" o tom, jak udělal stát z dalšího slušného občana alkoholika a jak já zase zaplatím o pár tisíc víc.

28.9.2018 v 13:28 | Karma: 31,89 | Přečteno: 1446x | Diskuse| Společnost

Gabriela Sedláčková

Bludný kruh fake news

Je boj proti fakenews opravdu vždy bojem proti lži? Nebo jde leckdy o boj proti tomu, s čím nesouhlasíme?!

8.9.2018 v 20:08 | Karma: 38,36 | Přečteno: 1710x | Diskuse| Média

Gabriela Sedláčková

Glo(hu)sa na provázku: Píšťalky jako násilí?

Proč by měli v Bohnicích rozšířit pavilon pro léčbu rozdvojení osobnosti? Protože mám pocit, že právě k tomu jsme od "dvojího metru" došli.

27.5.2018 v 22:59 | Karma: 35,42 | Přečteno: 1247x | Diskuse| Brno

Gabriela Sedláčková

U nás na Žižkově vládne stará dobrá ODS. A u vás?

... aneb jak nám na Žižkově znárodnili farmářské trhy, já jsem prohrála bitvu, ale napeču buchty a jedu dál

14.2.2017 v 15:45 | Karma: 33,12 | Přečteno: 1732x | Diskuse| Politika

Gabriela Sedláčková

Jak jsem se stala pravicovou aktivistkou

Jsem pravicový konzervativec a stala jsem se aktivistkou. A to mi to ještě před pár dny připadalo jako naprostý nonsens.

22.1.2017 v 18:33 | Karma: 42,25 | Přečteno: 5260x | Diskuse| Politika

Gabriela Sedláčková

Schizofrenie generace Y aneb nahota v sauně a selfie na Facebooku

Moje maminka slaví dnes 50. narozeniny. Na svůj věk vypadá zatraceně dobře, mentálně je jí asi tak 17 (tvrdí ona, pro ty, kdož by mne chtěli kárat za drzost) a její ženské křivky jí jaksi kupodivu drží stále na svých místech (ač já ve svých třiceti letech začínám mít pocit, že gravitace je největším nepřítelem ženy, obzvláště pak ženy "krev a mlíko"). A moje maminka byla včera poprvé v sauně. Nahá.

9.2.2015 v 10:24 | Karma: 23,85 | Přečteno: 3475x | Diskuse| Společnost

Gabriela Sedláčková

Když jsou všichni žirafy, já budu radši hroch

Fráze "kdo není na Facebooku, jako by nebyl" už téměř zlidověla. A bohužel je z velké části pravdivá. Že ne?

30.10.2013 v 12:17 | Karma: 13,76 | Přečteno: 851x | Diskuse| Společnost

Gabriela Sedláčková

Do Paříže jedině se Šmídem

Která holka nesní o Paříži? Francouzky byly vždy (alespoň v amerických filmech) prezentovány jako femme fatale, úspěšné ženy, které se nebojí vyrazit do společnosti ve výstředním kousku oděvu. Dámy každým coulem, jež se umějí nosit a klidně si pod triko nevezmou podprsenku.

3.7.2013 v 10:53 | Karma: 14,35 | Přečteno: 691x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Sedláčková

Miluju škvarky a nestydím se za to

Miluju škvarky a nestydím se za to... aneb přiznání všem dobrým vílám, které přežívají o vodě a salátu.

16.6.2013 v 20:20 | Karma: 25,98 | Přečteno: 1374x | Diskuse| Společnost

Gabriela Sedláčková

Zeman for president (s křížkem po funuse)

Můj starý a dobrý DELL odchází pomalu, ale jistě, do věčných lovišť. Protože mu doslova odpadají "části těla" (v jeho případě kusy plastu), jala jsem se zálohovat.

5.6.2013 v 21:51 | Karma: 14,28 | Přečteno: 870x | Diskuse| Politika

Gabriela Sedláčková

Na toaletě v Leo Expressu

Vlakem jezdím opravdu často. A ráda. Neholduju automobilu, a i když se mi okolí vysmívá, že bez auta jsem handicapovaná, zcela pyšně prohlašuju, že budu vlakový příznivce, dokud bude v mých cílech vlaková stanice (hovořím o delších tratích, nesnáším přestupy!). V autě toho moc nestihnu, můžu tak maximálně poslouchat audio. Ve vlaku vyřídím desítky e-mailů, napíšu pár článků, přečtu spoustu stran zajímavé knihy, najím se, vyspím se, vyslechnu interesantní rozhovory... jde prostě o efektivně využitý čas.

10.5.2013 v 8:31 | Karma: 43,75 | Přečteno: 23001x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Sedláčková

Jak jsem se obnažila s Obnaženou Paříží

Léto přichází. Jak se to pozná? Můj tatínek z nohou nesezuje arabky (podivné kožené sandály, které nosí od prvního slunečního paprsku až do padajícího sněhu, co si pamatuji), moje maminka sedí, téměř kdykoliv jí telefonuji, na kole, a všechny dámy v okolí sundávají punčochy a zkracují sukně. A já? Já čtu za chůze.

1.5.2013 v 13:17 | Karma: 19,26 | Přečteno: 1396x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Sedláčková

Dopisy nebo nedopisy?

Potřebuji nutně znát pravdu: dělají druhým moje dopisy a pohlednice radost nebo je spíše otravují? Protože jestli z nich neplyne příval nespoutané radosti, pak jejich psaní není radostnou chvílí ani pro mne.

5.4.2013 v 23:05 | Karma: 12,73 | Přečteno: 628x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Sedláčková

Subjektivní úvaha o tom, že média podpořila Miloše Zemana

Říkala jsem si, že politiku a volbu prezidenta komentovat nebudu. Už toho bylo dost a neměla jsem potřebu přispívat k mnoha vyřečenému. Ale v této chvíli, kdy vrcholí sčítání výsledků a mě trápí, že nevítězí mnou volený kandidát (ačkoliv s tím počítám už od počátku kampaně, která mi nepřipadala šikovně cílená) se mi mlčet nechce. Mám velikou potřebu vykřičet do světa můj názor, který je nejspíš málo sečtělý, rozhodně nevyzrálý a nevyvratitelně subjektivní.A to názor, že kampaň pana Schwarzenberga podpořila Miloše Zemana. A média jakbysmet. Všude jsem počas kampaní četla: média podporují Karla. Proboha: kde a kdy? Copak jsou všichni slepí?

26.1.2013 v 18:55 | Karma: 23,99 | Přečteno: 1583x | Diskuse| Politika

Gabriela Sedláčková

GPS ze šuplíku

Někdy, když je potřeba si odpočinout od práce, brouzdám v šuplících nebo v počítačových složkách. Vždy mě překvapí to, na co narážím. Úryvky z mých deníčků, povídky a poezii z mých tvůrčích let. Čtu si je a nevěřím svým vlastním očím... To jsem opravdu napsala? Kdy, proč a co jsem tím vlastně chtěla říct? Od čtyř let jsem chtěla být spisovatelkou. Ale myslím, že Máchovy nebo Seifertovy texty z pubertálního období dávaly větší smysl, o kvalitě nemluvě. :) A tak jsem přemýšlela, co s tím. Mám se řídit filmem bratří Coenových "Po přečtení spalte"? Ne, to by byla škoda, i moje pubertální léta ke mně patří. Jedna z mých starých a zoufalých povídek s názvem GPS mi připomíná období jedné nevydařené lásky, krásné období.

16.11.2012 v 20:53 | Karma: 7,83 | Přečteno: 905x | Diskuse| Osobní

Gabriela Sedláčková

Bajky a ponaučení

Po letech jsem se vrátila k četbě bajek. A na konci každého krátkého, leč poučného příběhu, se musím pousmát. Snad není příběhu, ve kterém bych se nenašla. Ano, většinou se nacházím v těch zvířatech hloupých, kterým z příběhu vyplývá ponaučení.

6.8.2012 v 8:31 | Karma: 14,40 | Přečteno: 2813x | Diskuse| Osobní

Gabriela Sedláčková

Tak trochu jiný nákup

Nebylo mi ještě ani "náct", když jsem po nedělích pomáhala rodičům za pultem a přispívala jsem tak ke krmení hladových krků spoluobyvatel naší malebné vesničky. Obchod se smíšeným zbožím, bistrobar, hračkářství... Prostory, v nichž jsem vyrůstala. A jakožto správňácká holka z obchodnické rodiny jsem stávající maloobchodníky oproti masovým obchodním centrům vždy podporovala. Avšak bohužel jen slovně.

2.1.2012 v 15:59 | Karma: 17,18 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Sedláčková

Můj táta Čapek

Kdyby se mne někdo ptal na tři "věci", které můj táta miluje, bez rozmýšlení bych odpověděla: dobrou hudbu, dobré jídlo a své dvě dcery (taky dobré, samozřejmě). A kdyby se mě ptali na tři "věci", které táta rád nemá, věděla bych zcela určitě: Helenu Vondráčkovou, lež a obalismus. Ptáte se "co to je?" Ještě nedávno bych vám odpověděla: "Podívejte se do slovníku!"

27.12.2011 v 11:08 | Karma: 15,72 | Přečteno: 1041x | Diskuse| Osobní

Gabriela Sedláčková

Kubaštovy poklady

... aneb chlouba úspěšným lovem. Mé koníčky bývají často časově omezené. Umím se se svými hobby rozloučit stejně tak rychle, jako jim přijít na chuť. Kdysi jsem sbírala známky. Starala se o "žížalí farmu", každé ráno v šest hodin si šla zaběhat, kradla v hospodách pivní podtácky...

14.9.2011 v 9:12 | Karma: 9,20 | Přečteno: 699x | Diskuse| Kultura

Gabriela Sedláčková

Birlibán. Jaképak to je jméno?

"Birlibán, Birlibán. Jaképak je to jméno? Uslyšíme snad pohádku o kouzelníkovi? Nebo o princi Birlibánovi? Anebo je to kouzelná průpovídka? Ale ne. Nebudeme čarovat." Těmito slovy začíná Eduard Petiška svou knihu o klukovi jménem Birlibán, se kterým prožijete spoustu neobyčejných příhod. A že se nebude čarovat? No, já bych si dovolila nesouhlasit. Totiž kouzlo, to je to příhodné slovo pro Petiškova Birlibána.

28.7.2011 v 12:33 | Karma: 15,11 | Přečteno: 1803x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2662x
Jsem koordinátorkou o.p.s. Celé Česko čte dětem a jako každý správný pohádkář trochu přeháním. Jsem vedoucí žižkovského baru za závěsem Bar Behind the Curtain a každý den si čtu a piju. Především jsem ale dcerou, vnučkou, sestrou, partnerkou, sestřenicí, vlastnicí... a miluji svou rodinu.